Caravaggio, mestre del clarobscur barroc

A finals del mes de juny passat va protagonitzar l’entrada el pintor l’obra del qual ve considerant-se la culminació del Barroc, Peter Paulus Rubens. Hui li arriba el torn a qui Caravaggioestà considerat com el primer gran mestre del Barroc, l’home que, tot i formar-se a un taller manierista, va abandonar definitivament la idealització i les formes renaixentistes i manieristes, Michelangelo Merisi da Caravaggio.

Tingué Caravaggio una vida d’aventures i tumults, després de formar-se a Milà es va traslladar i restà a Roma fins que l’any 1606 hagué de fugir a Nàpols en ser acusat d’homicidi. Posteriorment passà a Malta on fou empresonat i s’escapà per fugir a Sicília primer i a Nàpols després, abans de ser amnistiat i poder tornar a Roma prop de la qual va morir el 18 de juliol del 1610, amb només 39 anys d’edat.

Qualificat de revolucionari, Caravaggio sempre va buscar aconseguir efectes molt intensos, sobretot amb la vehemència del clarobscur i el destacat vigor físic amb que dota les seues figures. Des de ben prompte va rebutjar la idealització del Renaixement i tractà de somoure l’espectador de les seues obres amb un realisme que intentava augmentar realitzant les seues obres sense cap preparació prèvia, copiant directament del natural.Judith i Holofernes_CaravaggioMalgrat que les seues primeres obres van ser fonamentalment pintures de gènere on es combinaven la figura humana amb bodegons i natures mortes, prompte es va dedicar gairebé en exclusiva a la temàtica religiosa, però les seues obres eren font d’escàndol i eren rebutjades pels clients moltes vegades, principalment per l’excés de realisme de les figures religioses i pels models que utilitzava, normalment gent de baixa condició.

L’obra de Caravaggio s’ha de destacar principalment, però, per la llum. Eixa llum que el mestre barroc dota de funció estructural, situant-la juntament amb el dibuix i el color i convertint-la en un tercer element importantíssim però que no s’integra en el quadre, es representa com quelcom no natural que potencia la imatge més que qualsevol altra llum d’origen natural.La crucifixió de Sant Pere

Advertisements

2 pensaments sobre “Caravaggio, mestre del clarobscur barroc

  1. Retroenllaç: Lo spagnoletto, pintant amb la sang dels sants | Sóc d'Alcàsser, sóc de l'Horta

  2. Retroenllaç: Artemisia Gentileschi, la pintora que superà tots els entrebancs | Sóc d'Alcàsser, sóc de l'Horta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s