Henry Ford, muntant en cadena el món contemporani

FordHenri FordCom seria el nostre món si un home, precedent clar d’allò que ara s’anomena emprenedor, no haguera canviat la concepció dels sistemes de producció industrial? El personatge en qüestió és Henry Ford, fundador de la companyia Ford Motor Company.

Nascut a Greenfield el 30 de juliol de 1863, només va rebre formació elemental i comença a treballar com a maquinista a Detroit. Arran de l’eixida al mercat dels automòbils dels alemanys Daimler i Benz  cap al 1885, Ford va intentar seguir el mateix camí construint els seus models, però va fracassar.

L’èxit li va arribar amb el seu tercer projecte el 1903, Ford Motor Company; fabricava automòbils senzills i barats destinats a un consum massiu, deixant enrere el caràcter exclusiu que en eixos moments tenien els cotxes pel seu caràcter de producte artesanal i d’alt cost. La clau del seu èxit va raure en la reducció dels costos de fabricació mitjançant l’aplicació de la producció en sèrie, altrament coneguda com fordisme, consistent en la instal·lació d’una cadena de muntatge i l’estandardització del producte.

El sistema només seria viable si anava acompanyat d’una demanda capaç d’absorbir la producció massiva, cosa que el mercat nord-americà fou capaç de fer. A més a més, Henry Ford va apujar els salaris dels seus treballadors molt per sobre del que era normal a l’època, de manera que els treballadors de la seua plantilla entraren a formar part de l’anomenada classe mitjana i es convertiren en potencials consumidors del producte estrella de la companyia: el Ford T, del que es van fabricar uns 15 milions d’unitats.Ford T 1910No foren menys importants les innovacions de gestió de l’empresa; vendes a crèdit, foment de l’exportació, retribucions per prima, …. Tot plegat va convertir Henri Ford en un dels homes més rics del món, i la seua companyia en una de les majors companyies industrials fins l’actualitat. Amb tot la figura de Henri Ford no es lliura de les ombres, i així s’han d’apuntar actuacions poc lloables com la campanya antisemita que portà endavant en els anys 20 o l’enfrontament amb els sindicats en la dècada dels 30.

Anuncis

2 pensaments sobre “Henry Ford, muntant en cadena el món contemporani

  1. Retroenllaç: Volkswagen Beetle, l’escarabat més popular | Sóc d'Alcàsser, sóc de l'Horta

  2. Retroenllaç: Ford T, el cotxe de tots els nord-americans | Sóc d'Alcàsser, sóc de l'Horta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s